Wednesday 13 December 2017

Glut download binary alternativ


Transmission Zero Freeglut Windows Development Libraries Introduktion Samtidigt som vid University of Essex tog jag en modul kallad Interactive Computer Graphics (eller EE222 som vi hänvisade till). Halvdelen av kursen bestod av att använda POV-Ray för att skapa bilder och sedan sätta ihop dem för att göra en högkvalitativ animering. Den andra halvan av kursen bestod av att programmera realtidsinteraktiv grafik med C och OpenGL, med hjälp av GLUT-biblioteket freeglut. Jag fortsatte med att göra mitt sista årsprojekt, vilket skapade en simulering i C och OpenGL. Det var första gången jag någonsin skrivit en riktig applikation, och jag har fortfarande en mjuk plats för GLUT. För mitt universitetsprojekt använde jag Nate Robins GLUT för Win32-projektet för Windows-byggnaden och freeglut för Linux-byggnaden. Windows Freeglut binära paket är något svårt att hitta, särskilt för MinGW-kompilatorn, så Ive skapade lämpliga paket och placerade dem online. Du kan använda dem för att bygga freeglut-applikationer med Microsofts Visual C och MinGW. freeglut 3.0.0 MSVC-paketet Det här paketet innehåller 32 och 64 bitars Windows DLL-filer, importbibliotek och headerfiler, så att freeglut-applikationer kan skrivas med Microsofts Visual C. Paketet byggdes från källkoden med Visual Studio 2013. DLL-filen är binär kompatibel med både min MinGW DLL och GLUT för Win32 DLL som tillhandahålls av Nate Robins. DLL har testats på Windows 98 SE, Windows ME, Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7 (64 bitar) och Windows 8 (64 bitar). freeglut 3.0.0 MinGW Paket Det här paketet innehåller 32 och 64 bitars Windows DLL, importbibliotek, statiska bibliotek och headerfiler, vilket gör det möjligt att kompilera freeglut-applikationer med hjälp av MinGW-kompilatorn. Paketet byggdes från källkod med MinGW. DLL är binär kompatibel med både min MSVC DLL och GLUT för Win32 DLL som tillhandahålls av Nate Robins. DLL har testats på Windows 98 SE, Windows ME, Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7 (64 bitar) och Windows 8 (64 bitar). Paketet ska också fungera med de olika IDE: erna som erbjuder frontändar till MinGW gcc, till exempel Eclipse. Dev-C. och kod :: block. Du måste dock se handboken för din IDE för instruktioner om hur du gör det här. För mer information om hur du använder freeglut med MinGW, se min GLUT MinGW artikel. Äldre frilagspaket Om du föredrar att hämta de äldre 2.4.0, 2.6.0 eller 2.8.x-paketen, kan de hittas i den äldre GLUT-paketkatalogen. Om du behöver stödja Windows NT 4.0 måste du hämta ett av dessa paket, eftersom freeglut 2.8.0 inte är kompatibel med den här plattformen. Om du har problem med att använda dessa paket (kompilatorlänkfel etc.), kontrollera att du har följt alla steg i readme-filen korrekt. Nästan alla problem som rapporteras med dessa paket beror på att du saknar ett steg eller inte gör det korrekt, till exempel att försöka bygga en 32-bitars app mot 64 bitars importbibliotek. Om du har följt alla steg korrekt men din applikation fortfarande inte byggs, försök att bygga ett mycket enkelt men funktionellt program (detta MinGW-freeglut-exempel är bra, oavsett om du använder MinGW). Många människor försöker bygga mycket komplexa applikationer efter att ha installerat dessa paket, och ofta är felet med programkoden eller andra biblioteksberoende snarare än freeglut. Om du fortfarande inte kan få det att fungera efter att ha försökt kompilera en enkel applikation, var god kontakta dig så mycket som möjligt. Snälla klaga inte på freeglut killarna, om du inte är säker på att det är en freeglut-bugg, och har reproducerat problemet efter att ha sammanställt freeglut från den senaste SVN versionif det är fortfarande fallet, jag är säker på att de skulle uppskatta en buggrapport eller en korrigeringsfil. Relaterade sidorThe Industry Foundation för högpresterande grafik GLUT - OpenGL Utility Toolkit GLUT (uttalad som glut i gluttony) är OpenGL Utility Toolkit, ett oberoende verktygssystem för windows system för att skriva OpenGL-program. Det implementerar ett enkelt programmeringsgränssnitt (API) för OpenGL. GLUT gör det betydligt lättare att lära sig och utforska OpenGL-programmering. GLUT tillhandahåller ett bärbart API så att du kan skriva ett OpenGL-program som fungerar över alla arbetsplattformar på OS och arbetsstation. GLUT är konstruerad för att bygga små och medelstora OpenGL-program. GLUT är väl lämpad för att lära OpenGL och utveckla enkla OpenGL-applikationer, men GLUT är inte en komplett verktygssats, så stora applikationer som kräver avancerade användargränssnitt är bättre att använda med hjälp av inbyggda fönster systemverktyg. GLUT är enkelt, enkelt och litet. GLUT-biblioteket har både C, C (samma som C), FORTRAN och Ada programmeringsbindningar. GLUT-källkodsdistributionen är portabel till nästan alla OpenGL-implementeringar och - plattformar. Den nuvarande versionen är 3,7. Ytterligare utgåvor av biblioteket förväntas inte. GLUT är inte öppen källkod. Mark Kilgard upprätthåller upphovsrätten. Det finns ett antal nyare och öppna källor alternativ. Den nuvarande versionen av GLUT API är 3. Den aktuella källkodsfördelningen är GLUT 3.7. Verktyget stöder: Flera fönster för OpenGL-rendering Återuppringad händelsehantering Sofistikerade inmatningsenheter En tomgångsrutin och tidtagare En enkel och kaskad popupmeny Anläggningsrutiner för att generera olika fasta och trådramsobjekt Stöd för bitmapps - och streckfonter Diverse fönsterhanteringsfunktioner Basic GLUT InformationDownloads Andra GLUT InformationDownloads Installera GLUT på en Windows-maskin Pre-compiled binärer för Solaris on X86 GLUT 3.7 Pre-compiled binärer för Solaris on X86 64-bitars GLUT 3.7 Pre-compiled binärer för Solaris på SPARC GLUT 3.7 Pre-compiled binärer för Solaris på SPARC 64-bitars GLUT 3,7 Pre-compiled Win32 för Intel GLUT 3,7 DLLs för Windows 95 amp NT Pre-kompilerad Win32 för Alpha GLUT 3,6 DLL för Windows NT GlutMaster: C wrapper klasser för GLUT programmering Kodning ResourcesFreeGLUT är en free-softwareopen - källalternativ till verktyget OpenGL Utility Toolkit (GLUT). GLUT var ursprungligen skrivet av Mark Kilgard för att stödja provprogrammen i andra utgåvan OpenGL RedBook. GLUT har sedan dess använts i en mängd olika praktiska tillämpningar, eftersom den är enkel, allmänt tillgänglig och mycket bärbar. GLUT (och därmed FreeGLUT) tar hand om alla systemspecifika uppgifter som krävs för att skapa Windows, initiera OpenGL-kontext och hantera ingångshändelser för att möjliggöra trully-portabla OpenGL-program. FreeGLUT släpps ut under X-Consortium-licensen. Det ursprungliga GLUT-biblioteket verkar ha övergivits med den senaste versionen (3.7) som går tillbaka till augusti 1998. Dess licens tillåter inte någon att distribuera modifierad bibliotekskod. Det här är verkligen olyckligt, eftersom GLUT blir gammal och behöver verkligen förbättras. GLUTs-licens är också inkompatibel med vissa programvarufördelningar (t. ex. XFree86). FreeGLUT skrevs ursprungligen av Pawel W. Olszta med bidrag från Andreas Umbach och Steve Baker. John F. Fay, John Tsiombikas och Diederick C. Niehorster är nuvarande underhållare av FreeGLUT-projektet. Pawel startade FreeGLUT-utveckling den 1 december 1999. Projektet är nu nästan 100 ersättare för den ursprungliga GLUT med bara några avvikelser (t. ex. övergivande av SGI-specifika funktioner som DialsampButtons-rutan och Dynamic Video Resolution) och en krympande uppsättning av fel. FreeGLUT lägger till några ytterligare funktioner över den grundläggande GLUT-funktionaliteten, till exempel en större uppsättning fördefinierade objekt att använda, förmågan att köra enskilda iterationer av händelsesslingan eller avsluta det graciöst, mousewheel-inmatningsbackbacks, valfri OpenGL-kompatibilitetsprofilkontextkonstituering, multitouchmulti-pointer-inmatning och stöd för en större och växande uppsättning plattformar, bara några av dem. Vi letar efter utvecklare för att hjälpa till med ytterligare arbete på Android och BlackBerry 10-portarna. Dessutom planeras hamnar till kakao på OSX, och kanske även Wayland, tillsammans med några förbättringar av API och implementering. Se här för en översikt över de viktigaste punkterna på vår todo lista. Du kan enkelt hjälpa dig genom att förkroppla den ofofficiella klonen i vårt sourceforge SVN-arkiv på github. För mer information om att hjälpa till, se sidan Hjälp och gå med i friluftsutvecklarens mailinglista. Nedan finns fillänkar för FreeGLUT-projektet. README-filer ingår. Ha det roligt Känn dig fri att testa genom att ladda ner en tarball av nuvarande bagageutrymme. eller ta tag i en kopia från svn. och ge oss feedback om hur det fungerade för dig. Allt detta blir så småningom ett FreeGLUT 3.1-utgåva. Det finns inga aktuella aktiva testutgåvor. FreeGLUT-projektet stöder inte förpackade versioner av FreeGLUT med undantag för, givetvis, tarbollerna som distribueras här. Men olika medlemmar i samhället har lagt tid och ansträngning i att tillhandahålla källa eller binära rollups, och vi tackar dem för deras ansträngningar. Hittar en lista som är sannolikt ofullständig: Om du har problem med dessa paket, vänligen kontakta deras underhållare - vi i FreeGLUT-teamet kan förmodligen inte hjälpa till. Var inte rädd att be om hjälp. Vi biter inte. Mycket. Skicka FreeGLUT-relaterade frågor till lämplig FreeGLUT-postlista: Observera att du måste prenumerera innan du kan posta till våra mailinglistor. Tyvärr för besväret. Industry Foundation för högpresterande grafik GLUT - OpenGL Utility Toolkit 20000322 - GLUT 3-specifikationen finns nu tillgänglig i PDF-format Om GLUT. GLUT (uttalad som gluten i gluttony) är OpenGL Utility Toolkit, ett oberoende verktygssystem för windows system för att skriva OpenGL-program. Den implementerar ett enkelt programmeringsgränssnitt (API) för OpenGL. GLUT gör det betydligt lättare att lära sig och utforska OpenGL-programmering. GLUT tillhandahåller ett bärbart API så att du kan skriva ett OpenGL-program som fungerar på både Win32-datorer och X11-arbetsstationer. GLUT är konstruerad för att bygga små och medelstora OpenGL-program. GLUT är väl lämpad för att lära OpenGL och utveckla enkla OpenGL-applikationer, men GLUT är inte en komplett verktygssats, så stora applikationer som kräver sofistikerade användargränssnitt är bättre att använda med hjälp av inbyggda fönster systemverktyg som Motif. GLUT är enkelt, enkelt och litet. Min avsikt är att hålla GLUT så. GLUT-biblioteket stöder följande funktion: Flera fönster för OpenGL-rendering. Återuppringad händelsebehandling. En ledig rutin och timers. Utility rutiner för att generera olika fasta och trådram objekt. Stöd för bitmapp och streckfonter. Diverse fönsterhanteringsfunktioner. GLUT-biblioteket har både C, C (samma som C), FORTRAN och Ada programmeringsbindningar. GLUT-källkodsfördelningen är portabel till nästan alla OpenGL-implementeringar för X Window System och Windows 95 och NT. GLUT fungerar också bra med Brian Pauls Mesa, en ledigt tillgänglig implementering av OpenGL API. Eftersom GLUT är oberoende av fönstersystemet (så mycket som möjligt) kan GLUT implementeras för andra Windows-system än X. Implementeringar av GLUT för OS2, NT amp Windows 95 och Mac har implementerats, men endast Win32 och X11-versionerna är del av den officiella GLUT-källkodsdistributionen. Den nuvarande versionen av GLUT API är 3. Den aktuella källkodsfördelningen är GLUT 3.7. Att skaffa GLUT-källkodsfördelning GLUT distribueras i källkodsformat kompilerade bibliotek för Win32 är också tillgängliga. Den nuvarande versionen, 3,7, är i sen beta. Programmen och tillhörande filer som ingår i distrbutionen utvecklades av Mark J. Kilgard (om inte annat anges). Programmen är inte offentliga, men de kan distribueras utan licensavgifter. Dessa program tillhandahålls utan garanti eller uttryckt uttryckt. Ladda ner GLUT 3,7 beta källkod distribution (Skift vänster i Netscape) (Unix tjärformat) (Windows ZIP-format). Eftersom datafilerna för några av de nya avancerade GLUT-exemplen är stora, finns de i en separat distribution. Du kan fortfarande hämta den tidigare versionen av GLUT (GLUT 3.6). och GLUT 3.6-datafilerna. Du kan också ladda ner GLUT från University of North Carolina, Chapel Hills SunSITE-arkiv med antingen FTP eller HTTP: VARNING: GLUT 3,7 och GLUT 3,6 är inte på sunsite. unc. edu än (bara GLUT 3,5 för tillfället). Församlade installerbara bilder för SGI-användare För SGI-användare som vill spara besväret att sammanställa GLUT 3.6 för hand kan du ladda ner installerbara bilder för GLUT 3.6. Bildbilder inkluderar: glutdev. doc. intro - PostScript introduktion till programmering med GLUT 3.6. glutdev. doc. spec - PostScript-specifikation för GLUT API, version 3. glutdev. man. glut - Unix man-sidor för GLUT-programmeringsgränssnittet glutdev. src. samples - Källkod för utvalda GLUT-exempel. glutdev. src. inventor - Källa cofr för Inventor GLUT exempel. glutdev. sw. demos - Pre-compiled GLUT demos. glutdev. sw. dev - GLUT 3.2 utvecklingsmiljön. glutdev. sw. fortran - GLUT FORTRAN bindningar. glutdev. sw. ada - GLUT Ada bindningar. glutdev. sw32.dev - För IRIX 6.x användare, N32 version av GLUT bibliotek. glutdev. sw32.fortran - N32 version av GLUT FORTRAN bindningar. glutdev. sw64.dev - För 64-bitars IRIX 6.x-användare, 64-bitarsversion av GLUT-bibliotek. glutdev. sw64.fortran - 64-bitars version av GLUT FORTRAN-bindningar. GLUT 3.6-bilderna arbetar med IRIX 5.3, IRIX 6.1, IRIX 6.2, IRIX 6.3 och IRIX 6.4. De installerbara bilderna gör det enkelt att installera, uppgradera och ta bort GLUT. Detta gäller särskilt om du vill ha N32 eller 64-bitars versioner av GLUT. N32-versionen refererar till det nya N32-objektformatet som resulterar i bättre prestanda från MIPSs nuvarande R4400, R8000 och R10000-processorer. N32 stöds i IRIX 6.1 och senare IRIX-utgåvor. Systemet glutdev. sw32.dev är nu markerat för installation som standard eftersom N32 är standardobjektformatet i IRIX 6.4. Bilderna distribueras som en tjärfil. Du kan antingen ta bort filen eller springa på tärfilen för att automatiskt starta SGIs Software Manager (swmgr). Annars kan du köra inst eller swmgr på de obearbetade filerna. Om din webbläsare är konfigurerad att använda tardist, försök klicka på länken ovan för att starta swmgr automatiskt. Observera att inte alla GLUT-exempelkällkod i källdistributionen ingår i GLUT-bilderna. Förberedda binärer för Solaris-användare Ron Bielalski har byggt binärer av GLUT 3,7 beta för Solaris på SPARC-processorer i både 32 bitar (16,5 MB) och 64 bitar (18,3 MB). John Martin har byggt binärer av GLUT 3,7 beta för Solaris på x86 i både 32 bitar (15,2 MB) och 64 bitar (17,4 MB) och former. Observera att dessa filer är mycket stora - de innehåller ett helt byggt GLUT-källträd, inklusive alla käll - och objektfiler samt de sista rubrikerna och biblioteken. Vänligen rikta frågor om GLUT för Solaris till grafik-helpeng. sun GLUT för Microsoft Windows 9X, ME, 2000, NT-amp XP-användare Nate Robins och Paul Mayfield med hjälp av Layne Christensen har implementerat den ursprungliga versionen av GLUT för Win32 (Windows 95, 98, Me, NT, 2000, XP). Här är en länk till deras GLUT för Windows webbsida. Dessa sidor inkluderar GLUT för Win32 dll, lib och header-fil (allt du behöver för att komma igång med programmering med GLUT) och GLUT-källkodsfördelning (inklusive en hel massa fantastiska exempelprogramdata). Den mest signifikanta uppdateringen till GLUT är integrationen av X Window System och Win32-versionerna av GLUT i ett enda källträd. GLUT fungerar nu för Win32 eller X11. Nate Robins förtjänar krediten för denna sammanslagning. För att hjälpa Win32-användare att bättre använda GLUT, PC-stil. ZIP-filer finns att ladda ner. Ladda ner zipped GLUT 3.7 källkod distribution: glut37.zip Hämta GLUT 3.7 bilddatafile distribution: glut37data. zip Du behöver en PC Unzip verktyg som förstår långa filnamn för att pakka ut dessa filer korrekt. När du har hämtat filen, läs filen README. win. Om du bara vill ha GLUT-huvudfilen,.LIB. och. DLL-filer som alla är färdiga för Intel-plattformar, kan du helt enkelt ladda ner filen glutdlls37beta. zip (149 kilobytes). Du kan fortfarande hämta den tidigare versionen, GLUT 3.6: Ladda ner källkodsfördelningen GLUT 3.6: glut36.zip Hämta GLUT 3.6 bilddatafildistribution: glut36data. zip Hämta GLUT 3.6-rubrikerna och förkompilerade bibliotek: glutdlls36.zip Du kan Ladda ner även förutarbetade GLUT 3.6-bibliotek för Windows NT Alpha-plattformar genom att ladda ner glutdllsalpha. zip (82 kilobytes). GLUT för Alpha frågor bör riktas till Richard Readings (readingsreo. dec). Tillgänglig GLUT-dokumentation OpenGL Utility Toolkit (GLUT) Programmeringsgränssnitt, API version 3 anger alla rutiner i GLUT API och hur de fungerar. Detta dokument finns tillgängligt i HTML. Postskriptum. och PDF-format (PDF-versionen genererades och bidrog av Richard Banks - tack). Det har inte gjorts några ändringar sedan GLUT 3.2. Det finns också en kolumn på GLUT publicerad i The X Journal tillgänglig i PostScript. Tyvärr är The X Journal inte längre publicerad, men tillbaka problem innehåller olika OpenGL-kolumner med OpenGL med GLUT. GLUT beskrivs fullständigt i boken Programmering OpenGL för X Window System (Addison-Wesley, ISBN 0-201-48359-9). Konsultera denna bok för en fullständig handledning om GLUT. Vad lade GLUT 3.0 till GLUT 3.0 innebär en uppdatering till GLUT API till version 3 så GLUT-biblioteket har nya rutiner som ingår i den implementering av ny funktionalitet. Det finns också buggfixar, bättre stöd för IRIX 6.xs 64-bitars och N32-objektformat och fler provprogram. De viktiga nya API-tilläggen är stöd för överlagringar, bestämning av teckensnittbredder, nya bitmappsfonter, återhämtade ändringar för mus och tangentbordshändelser och helskärmsfönster. Vad lade GLUT 3.1 till? Det finns några mindre buggfixar i biblioteket. Olika byggproblem på olika byggda plattformar har lösts. GLUT 3.1 bör byggas mycket rent på HPUX, AIX, Linux, Solaris och SunOS-plattformarna nu (tvärfinger). Det finns också några fler exempelprogram. Se CHANGES-filen för detaljer. Vad har GLUT 3.2 lagt till GLUT 3.2 fixat några mindre mindre buggar i biblioteket. Mesa-användare kommer att dra nytta av ett hack för att snabbt återskapa dubbelbuffrad skadad regenerering. Man-sidor för hela GLUT-API ingår nu. Testerna utökas. Nya exempel från Mesa-distributionen (konverterad för att använda GLUT) och avancerade OpenGL-program från Advanced OpenGL Rendering SIGGRAPH 96-klassen ingår nu. Se CHANGES-filen för detaljer. Vad tog GLUT 3.3 till GLUT 3.3 är mer bärbar nästan alla kompilera varningar är löst. Massor av nya GLUT-baserade OpenGL-exempel har lagts till eller förbättrats. Några nya API har lagts till som kodifieras med GLUT 4 API revision. Till exempel ingår ett API för användning av InfiniteRealitys dynamiska videoredigeringskapacitet (DVR). Dessutom kan ett bättre sätt att få fönsterstatus stödjas. Det fanns en del fel i GLUT-biblioteket själv som nu är fixat. Några varning eller felmeddelanden var helt rätt. glutFullScreen innan ett fönster först visas nu säkerställer att fönstret inte behöver placeras av användaren. Se CHANGES-filen för detaljer. Vad lade GLUT 3,4 till? En Ada-bindning för SGI-maskiner ingår tillsammans med ett Ada-exempel. Många nya provprogram. Flera som dinoshade. c visar realtidstekniker som är relevanta för spel. Exempel med hjälp av Sam Lefflers libtiff-bibliotek för laddning, ritning och skrivning av TIFF-bildfiler. GLUT-versionen av ansiktsanimeringens kvadratkvot i deckepen i Parke och Waters bok Computer Facial Animation. Nya API-gränssnitt som ska ingå i GLUT 4 API-uppdateringen (ännu inte fullständigt färdigställd). glutInitDisplayMode till exempel. Förbättrad portabilitet och några buggfixar. Vad lade GLUT 3.5 till? Den viktigaste förändringen med GLUT 3.5 förenar X Window System och Win32-versionerna av GLUT till en enda källkodsfördelning. Henk Kok bidrog med flera coola nya demos (bergskedja, schack, opengllogo). Alla demos bygger rent under Win32. Massor av buggfixar. Intressanta nya OpenGL-renderingstekniker visas i ett antal nya exempel: movelight. dinoshade. halomagisk. rendereps. movelight. shadowfun. torustest. under vattnet. texfont. reflectdino. Dessutom bidrog Tom Davis med ett användargränssnittsbibliotek som heter microUI (MUI) som är lagrad ovanpå GLUT. Vad lade GLUT 3.6 till GLUT 3.6 har förbättrat Win32 GLUT-överensstämmelsen och prestanda väsentligt. Windows 95-amp NT-användare ska hitta GLUT 3.6 en väsentlig förbättring jämfört med GLUT 3.5s Win32-support. Många fler demos och exempel har lagts till. glflare är ett anmärkningsvärt tillägg. Linas Vesptass GLE Tubing and Extrusion-bibliotek med dokumentation och exemplarprogram är nu en del av GLUT. Många mindre buggar fixades. Vad lade GLUT 3.7 till GLUT 3.7 lägger till ett helskärms spelläge för program som vill ta över hela skärmen. Glsmap-biblioteket för dynamisk realtidskartläggning ingår, tillsammans med demo som visar hur man använder glsmap för flera reflektioner. En port i Iris GL quotwave physicsquot demo av Erik Larsen och ett rödblått stereo demoprogram från Walter Vannini ingår. Man-sidor uppdateras och saknade inmatningspunkter läggs till i GLUT Ada-bindningarna. Win32 prestanda förbättringar och buggfixar. Vanliga frågor Ive samlade en sida med GLUT vanliga frågor som jag förväntar mig om GLUT 3.6. Exempel Bidrag accepterade Om du har gynnats av att använda GLUT och har utvecklat ett coolt GLUT-program som du vill inkludera i en framtida GLUT-källkodsfördelning, var god och meddela mig via e-post om att inkludera det. Rapportering av felmeddelanden Vänligen skicka email till mjknvidia för att rapportera fel eller problem med GLUT. Win32 GLUT-program kan skickas till Nate Robins på ndrpobox. (Vi gör inga löften att fixa buggar snabbt eller ens alls, men vi brukar göra det.)

No comments:

Post a Comment